برگزاری نشست علمی “امام خمینی و امت واحده” در مشهد مقدس
نشست علمی با عنوان “امام خمینی و امت واحده” به مناسبت سی و ششمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و به همت بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانیهای مقیم...
نشست علمی با عنوان “امام خمینی و امت واحده” به مناسبت سی و ششمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و به همت بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانیهای مقیم جمهوری اسلامی ایران و با همکاری پژوهشکده بینالمللی امام رضا علیهالسلام، شب گذشته در محل این بنیاد برگزار گردید.
در این نشست که با حضور جمعی از علما، اندیشمندان و فعالین فرهنگی و اجتماعی ایرانی و افغانستانی برگزار شده بود، سخنرانان به بررسی نظرات و اقدامات عملی حضرت امام خمینی (ره) در موضوع امت واحده اسلامی پرداختند.
حجت الاسلام دکتر عبدالقادر کمالی، مدیر گروه مطالعات تمدن نوین اسلامی پژوهشکده بینالمللی امام رضا علیهالسلام، با ارائه بحثی با عنوان “امام خمینی و افغانستان” گفت: “هدف از تبعید امام (ره) به نجف این بود که امام در دریای مواج مراجع نجف محو شود اما امام نه تنها محو نشد بلکه بسیار هم درخشید. یکی از علتهایش حضور طلاب افعانستانی در نجف بود که اطراف امام را گرفتند و باعث شدند که مظلومیت امام از بین برود.
این عالم دینی افغانستانی در بخش دیگری از سخنانش ضمن نگاهی گذرا بر حمایتهای بیبدیل امام خمینی (ره) از مردم افغانستان، بر ارادت قلبی مردم افغانستان نسبت به امام راحل تاکید کرد و گفت: “ارادت مردم افغانستان نسبت به امام (ره) در دنیا کمنظیر و شاید هم بینظیر است و هزاران نفر از مردم افغانستان به جرم حمایت از امام به شهادت رسیدند.”
مولوی محمد یعقوب سامانی، معاونت آموزشی جامعه النور الاسلامیه العالمیه، با نگاهی به سیر تطور واژه “امت” به بحث “منافع امت واحده” و “منافع ملت” پرداخت و گفت: “در حکومت اسلامی منافع ملی در طول منافع امت واحده تعریف میشود. زمانی که منافع ملی در عرض منافع امت واحده تعریف شد، کار خطرناک می شود. امروز اگر در کشورهای عربی پیمان ابراهیم و پیمانهای دیگر بسته میشود و اگر مهاجر ستیزی در ایران و ایران هراسی در افغانستان صورت میگیرد، به خاطر این است که عدهای منافع ملی را بر منافع امت واحده ترجیح دادهاند.”
این عالم دینی اهل سنت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه “امت” نیاز به “امام” دارد و زعیم امت باید “فقیه” باشد گفت: “امام خمینی (ره) کسی بود که مطالب تئوری کتابها را به صورت عملی ارائه داد و جایگاه ایشان از دیدگاه اهل سنت جایگاه ویژهای است. ورود دین در عرصههای کلان بشری توسط امام صورت گرفت و استعمارستیزی و استثمارزدایی را ما از ایشان به صورت عملی یاد گرفتیم.”
دکتر محمد لایقیان، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی ایرانی دیگر سخنران این نشست بود که با بیان اینکه یکی از ماموریتهای جمعهای نخبگانی رمزگشایی از “شدنِ” امام است گفت: “ما اگر بتوانیم خوانش جدیدمان را در این قرار بدهیم که امام روحالله چگونه رهبر آزادگان جهان شد، چگونه با زبان فطرت با بشریت امروز صحبت کرد، چگونه است که از شرق تا غرب عالم آزادگانی با این نسیم نفس احیا شدند، در جهانی که ماموریت طولانی و زمان کمی داریم، میتوانیم تکثیر شویم.”
فعال فرهنگی ایرانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: “وقتی که امام را روایت میکنیم باید روایت همه جانبه داشته باشیم؛ یعنی امام عارف، امام فقیه، امام مجاهد، امامی که توانست دیندانی را به دینداری در متن زندگی تبدیل کند و امامی که به هیچکدام از این قلههای فلسفه و عرفان افتخار نکرد ولی به بسیجی بودن خودش افتخار کرد.
دکتر لایقیان با اشاره به بخشی از کتاب ” بنیان مرصوصِ امام خمینی” عناصر محوری نهضت امام خمینی را از دیدگاه آیتالله جوادی آملی چنین برشمرد:
۱- رضای خدا و احیای کلمه علیای الهی
۲- اهتمام به امور مسلمین ایرانی و غیر ایرانی
۳- اهتمام به امور جامعه انسانی مسلمان و غیر مسلمان
۴- حفظ اسقلال و عزت در برابر دول طغیانگر داخلی و خارجی
بدون نظر! اولین نفر باشید